7 pomysłów na obniżenie kosztów prowadzenia hotelu

Każda osoba, która zajmowała się prowadzeniem hotelu doskonale wie, że jego funkcjonowanie pochłania olbrzymie ilości zasobów i środków finansowych. Największe wydatki związane są z zatrudnieniem personelu, zużywanymi mediami oraz zapewnieniem ciągłości dostaw. Na szczęście istnieje kilka skutecznych sposobów, które pozwalają skutecznie obniżyć zbędne koszty.

1. Przejście na oświetlenie LED

Żarówki LED zużywają aż o 75% mniej energii niż ich tradycyjny odpowiednik, a ich żywotność jest większa nawet 25-krotnie. Oznacza to, że wymiana oświetlenia na energooszczędne może nawet kilkukrotnie obniżyć wysokość zużywanej w tym celu energii elektrycznej. Dłuższa żywotność żarówek oznacza także mniejsze wydatki na ich wymianę.

2. Inteligentne systemy ogrzewania i oszczędzanie wody

Warto także zainwestować w inteligentne systemy ogrzewania, które uruchamiają się jedynie wtedy, gdy wykryją w danym pomieszczeniu obecność człowieka. Przez pozostałą część czasu system znajduje się w stanie czuwania, a hotel oszczędza na ogrzewaniu. Obowiązkowy jest także montaż termostatów, które będą regulować temperaturę w najbardziej ekonomiczny sposób.

Z kolei aby ograniczyć ilość zużywanej wody, a więc także energii wykorzystywanej do jej podgrzania, warto upewnić się, że wszystkie krany mają zamontowany nowoczesny perlator. Urządzenie to ogranicza ilość wypływającej wody nawet o 30% – 60%.

3. Uczenie personelu racjonalnego zarządzania zasobami

Pracodawca może przeprowadzić szkolenie dla pracowników z zakresu dobrych praktyk w oszczędzaniu energii i zasobów. Powinni oni być poinstruowani, aby wyłączać oświetlenie i wykorzystywane urządzenia gdy nie są używane. Natomiast komputerów nie należy pozostawiać w stanie uśpienia na noc. Jeżeli na danym etapie funkcjonowania hotelu powstają straty, personel niech będzie zobowiązany do poinformowania o fakcie kadry zarządzającej, w celu wyeliminowania problemu.

4. Wszechstronny personel i elastyczny grafik pracy

Elastyczne zarządzanie zasobami ludzkimi pozwala na poczynienie kolejnych oszczędności w hotelu. Pracownik przeszkolony do pracy na kilku różnych stanowiskach może być w bardziej efektywny sposób przesuwany pomiędzy różnymi zadaniami. Oznacza to większą wydajność pracowników, a w konsekwencji możliwość zatrudniania nieco mniejszej ilości personelu. Opłaca się także układać grafik pracowników zgodnie z przewidywanym w danym dniu (i w określonych jego porach) obciążeniem poszczególnych stanowisk.

5. Lepsze warunki od dostawców

Kolejna możliwością zredukowania ponoszonych kosztów jest analiza wydatków na zaopatrzenie hotelu. Dobra podlegające wysokiej eksploatacji, jak pościel hotelowa czy prześcieradła hotelowe, można nabyć w bardzo dobrych cenach bez uszczerbku na jakości.

W związku z tym, warto skontaktować się z dotychczasowymi dostawcami i w zamian za długoterminową i stałą współpracę, spróbować wynegocjować nieco lepsze warunki finansowe. Można także poszukać nowych dostawców, którzy oferują niższe ceny.

Należy również sprawdzić, czy nie uda się uzyskać w przyszłości lepszych cen na tekstylia hotelowe, których zakup niejednokrotnie stanowi dużą część budżetu hotelowego.

6. Ograniczenie wielkości menu

Jeżeli hotel prowadzi restaurację lub choćby serwuje śniadania, można przyjrzeć się wielkości menu z daniami. W wielu przypadkach okaże się, że zmniejszenie ilości dań może zaprocentować oszczędnościami oraz mniejszymi stratami niewykorzystanych produktów. Chcąc oszczędzić jeszcze więcej, można najbardziej kosztowne w przygotowaniu potrawy zastąpić prostszymi i tańszymi, a przy tym tak samo atrakcyjnymi dla gości.

7. Zachęcanie gości do wielokrotnego korzystania z ręczników

Istnieje prosty sposób na obniżenie częstotliwości wymiany ręczników, a w konsekwencji ich prania. Wystarczy poprosić klientów o to, aby w miarę możliwości i swojego komfortu, użytkowali ręczniki hotelowe kilkukrotnie. Według American Hotel and Lodging Association redukcja wydatków na media (przeznaczanych na pranie ręczników) wyniesie dzięki temu prostemu zabiegowi średnio 17%. Oznacza to także dłuższy cykl życia ręczników, a więc kolejną oszczędność. Jak przekonać do tego gości? Najlepiej uargumentować swoją prośbę troską o środowisko naturalne. Dzięki temu hotel zyska także na swoim wizerunku, będąc postrzeganym jako eco friendly.