Czy tekstylia w Twoim hotelu spełniają normy prawne?

Każdy hotelarz czy restaurator doskonale wie jak trudno sprostać rygorystycznym, czasem absurdalnym przepisom prawnym regulującym tą działalność. Tyczy się to nawet elementów tak prozaicznych jak tekstylia, od których może zależeć nie tylko bezpieczeństwo, ale i ocena klasy Twojego obiektu. Jak dobrać odpowiednie wyposażenie?

Uwaga, zmiana przepisów! Czy tkaniny w Twoim hotelu są „legalne”?

Uwaga, zmiana przepisów! Czy tkaniny w Twoim hotelu są „legalne”?

Jak dobrać zasłony, ręczniki, pościele czy obrusy by spełniały wymagane normy bezpieczeństwa, a jednocześnie zapewniały Twoim gościom komfort na najwyższym poziomie?

Przepisy prawne regulujące działalność restauracyjno-hotelarską nie bez powodu bardzo rygorystycznie odnoszą się do kwestii bezpieczeństwa, zwłaszcza przeciwpożarowego. Nic dziwnego, bezpieczeństwo gości to bezapelacyjnie priorytet przyświecający każdemu przedsiębiorcy tej branży, a restrykcyjne wytyczne poparte wnikliwymi kontrolami tylko to potwierdzają. Nie zawsze musi to oznaczać, że kwestia estetyki i komfortu użytkowania elementów wyposażenia obiektu schodzi na dalszy plan –tak jest np. w przypadku tkanin tworzonych specjalnie dla hoteli i restauracji.

Tkaniny trudnopalne – co to takiego?

Każdy rodzaj tkaniny ma swoje właściwości jeśli chodzi o spalanie. Kwalifikacja tekstyliów (zgodnie z Polską Normą PN-EN 13501-1) na łatwopalne, trudnopalne i normalnie zapalne oparta jest właśnie o zbadanie ich właściwości pod tym kątem w warunkach laboratoryjnych, w pełni kontrolowanych. Jeśli prowadzisz hotel lub restaurację musisz stosować zasłony, pościele, ręczniki czy obrusy zakwalifikowane jako trudnopalne –wynika to wprost z przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej. W czerwcu tego roku przepisy te dostosowano do norm unijnych poprzez nowelizację Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. Zmiany dotknęły także metodologii badań. Brane pod uwagę są odporność na oddziaływanie płomienia, tempo rozprzestrzeniania się ognia w przypadku zapłonu, wytrzymałość materiału po zetknięciu z płomieniem i obecność i rodzaj dymu.

Jeśli odpowiednio przygotowana próbka tkaniny nie zajmie się ogniem po co najmniej 20 sekundowym kontakcie z płomieniem oraz po takiej ekspozycji w strukturze próbki nie dojdzie do przerwania nitek kontrolnych i nie wystąpią płonące krople –wtedy badany materiał można zaliczyć do trudnopalnych.

Po ustaleniu takich właściwości palnych próbki, akredytowane w Polsce laboratorium wydaje przebadanym tkaninom stosowny certyfikat, a informacja o nim powinna znaleźć się na opakowaniu lub w opisie produktu tekstylnego. Niestety, producenci nie zawsze to robią, co być może ma związek z psychologią w marketingu –straszenie klientów zagrożeniem pożarowym nie specjalnie zachęca do zakupu. Łatwiej chwalić się chociażby zaświadczeniami o produkcji w zgodzie ze środowiskiem, bez szkodliwych dla ludzi substancji. Tu najpopularniejsze są certyfikaty Oeko-Tex -zastrzeżony znak towarowy, nadawany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań i Testowania w Dziedzinie Ekologii Tekstyliów i Skóry. Podczas procesu nadawania najpopularniejszego zdaje się certyfikatu Oeko-Tex standard 100 badana jest także odporność na ogień.

 

Jak zatem dobrać odpowiednie tkaniny do hotelu i restauracji?

Przedsiębiorcy zajmujący się działalnością, czy to hotelarską, czy restauratorską oczywiście nie muszą znać szczegółów dotyczących badań tkanin trudnopalnych. Stosowne oznakowanie i certyfikacja mają ich w tym wyręczyć, by mogli skupić się na tym, co potrafią najlepiej –uszczęśliwiać swoich gości. Dlatego jeśli masz wątpliwości co do certyfikatu zawsze pytaj sprzedawcę czy tekstylia, w które wyposażyć chcesz swój obiekt, spełniają wszystkie wymagane normy przeciwpożarowe.

Najlepsze sklepy, w razie wątpliwości, są nawet w stanie dostarczyć certyfikat  badań wystawiony przez akredytowane w Polsce laboratorium. Może się tak zdarzyć np. gdy wybrany przez nas jedyny w swoim rodzaju ręcznik do hotelu.  Posiada certyfikat wydany w innym kraju lub gdy nie ma go wcale.

Pamiętajmy, że z uwagi na charakter działalności hotelarskiej nietrudno jest pomylić rzeczy przeznaczone do użytku domowego z tekstyliami specjalistycznymi, jak choćby pościel hotelowa, która na pierwszy rzut oka nie różni się przecież od domowej. A w przypadku wnikliwej kontroli błąd taki może nas dużo kosztować.

Najlepiej zatem udać się do renomowanych sklepów, gdzie przeszkoleni sprzedawcy posiadający odpowiednią wiedzą doradzą nam nie tylko w kwestiach bezpieczeństwa przeciwpożarowego, ale także w aspektach równie ważnych w branży, jak choćby plamoodporność czy wytrzymałość na częste pranie chemiczne. Tym właśnie odróżniają się wysokiej jakości obrusy do restauracji od zwykłych obrusów dostępnych w każdym supermarkecie.

Jakie jeszcze aspekty wyposażenia hotelu i restauracji są uregulowane prawnie?

Myślisz, że zakup certyfikowanych tekstyliów to wszystko? Nic bardziej mylnego! Oprócz tego jakich tkanin możesz użyć w swoim obiekcie, równie ważne jest gdzie one się znajdują. Nawet najpiękniejsze i certyfikowane firany, zasłony, czy inne tekstylne elementy dekoracyjne

nie mogą znajdować się w pobliżu instalacji elektrycznych, grzejników czy innych urządzeń stanowiących zagrożenie zapłonem. Dodatkowo tekstylia, jak z resztą wszystkie elementy wyposażenia hotelowych i restauracyjnych wnętrz muszą być przechowywane w odpowiednich składzikach, np. z dala od dróg ewakuacji. Reguluje to wprost prawo budowlane, a ściślej Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Naturalnie żaden urzędnik nie będzie mówił Ci gdzie masz powiesić kurtynę. Zwłaszcza, że od ustanowione normy, jak choćby odległość firanki od kontaktu można lekko nagiąć, np. gdy budynek jest zabytkiem i nie można ingerować w jego strukturę. Niemniej jednak musisz wziąć to pod uwagę na etapie projektowania wnętrz.

I najważniejsze…

Kwintesencją pracy w branży hotelarsko-restauratorskiej jest czerpanie przyjemności z uszczęśliwiania gości, ale… Bezpieczeństwo przede wszystkim!

 

Akty prawne:
USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. z późn. zm. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz.U. 2019 poz. 238);
USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. z późn. zm. Prawo budowlane (Dz.U. 2019 poz. 1186);
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. z późn. zm. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2019 poz. 1065);
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 7 czerwca 2010 r. z późn. zm. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719);
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 19 sierpnia 2004 r. z późn. zm. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. 2017 poz. 2166).