Skontaktuj się z nami
Poznaj naszą ofertę profesjonalnych produktów tekstylnych.

Data ważności tekstyliów hotelowych

data ważności tekstyliów hotelowych

Data ważności tekstyliów hotelowych

Hotelarstwo jest bardzo wymagająca branżą, która, aby przetrwać na współczesnym rynku, wobec ciągle tworzącej się nowej konkurencji, musi się wyróżniać i dbać o każdy szczegół oraz jakość usług jakie oferuje. Dlatego ważny jest ciągły rozwój, szkolenia, jak również dbanie o każdy szczegół wyposażenia obiektu, w tym przestrzeganie dat ważności tekstyliów, które się w nim znajdują.

Tekstylia w branży hotelarskiej, a przepisy prawne

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku, o usługach turystycznych, jasno określa, że usługi hotelarskie mogą być oferowane przez obiekty, które spełniają konkretnie ustalone warunki. Są to między innymi zachowanie odpowiednich wymagań sanitarnych oraz posiadanie minimalnego określonego wyposażenia. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku, reguluje natomiast wymagania związane z wyposażeniem hoteli czy pensjonatów, oraz innych miejsc noclegowych przeznaczonych dla turystów. Mając na uwadze powyższe akty prawne, obowiązujące w naszym kraju, należy jasno podkreślić, że pomimo, iż ustawodawca przede wszystkim myślał o wyposażeniu sanitarnym, które zagwarantuje dostęp do łazienek, wc czy gastronomii, to tekstylia takie jak ręczniki hotelowe czy pościel hotelowa również można zaliczyć do jednej ze składowych powyższego, która ma obowiązek zapewnić konkretne warunki sanitarne oraz spełnić wymagania dotyczące wyposażenia. Wobec czego należy zwrócić szczególną uwagę na ich jakość oraz stan. Pragniemy przypomnieć, że tak jak oferowana żywność czy kosmetyki, tak i tekstylia związane z wyposażeniem mają swoją datę ważności, której należy bezwzględnie przestrzegać.

Daty ważności tekstyliów hotelowych

Wymogi dotyczące tekstyliów hotelowych jakie się stawia obiektom hotelowym zakładają, że wyposażenie obowiązkowe będzie zawierać w pokojach nocne lampki i dywany przy łóżkach, firany oraz zasłony lub rolety w oknach, pościel oraz szklanki lub kubki, a w łazienkach ręczniki oraz dozowniki z mydłem. Dodatkowo obiekty ubiegające się o 3 gwiazdki powinny udostępniać także dywaniki łazienkowe oraz ręczniki kąpielowe, a hotele pięciogwiazdkowe płaszcze kąpielowe.

Tu się zatem pojawia pytanie jak często powyższe rzeczy należy wymieniać. Pierwsza i najważniejsza zasada mówi, gdy tylko ekipa sprzątająca zauważy, że dana rzecz nie nadaje się do użytku, nawet po jej naprawie, czyli np. zszyciu pęknięcia szwu pościeli, próbie odplamienia ręczników, wyczyszczenia zasłon prysznicowych itp. Istotne jest także, aby nie udostępniać gościom wyszczerbionych lub pękniętych naczyń, i to nie tylko ze względu na estetykę, ale przede wszystkim ze względu na niebezpieczeństwo jakie to ze sobą niesie.

Ręczniki mają ważność od 1 roku do 3 lat, w zależności od tego jak często są prane. Termin przydatności poduszek to 2 do 3 lat, kołder to maksymalnie 3 lata. Dywaniki łazienkowe przestają spełniać swą funkcję w momencie kiedy spodnia guma zaczyna parcieć, pękać, kruszyć się, bądź kiedy widzimy, że wilgoć spowodowała wystąpienie na nich, na przykład pleśni czy grzyba. Płaszcze kąpielowe trzeba zastąpić nowymi, gdy zauważymy na nich plamy, przetarcia, uszkodzenia, staną się one sprane, rozciągnięte bądź skurczone od prania w zbyt wysokich temperaturach.  Zasłony prysznicowe muszą być czyszczone po każdym gościu, dlatego ich data wymiany zależy od stopnia ich zużycia. Należy bezzwłocznie założyć nową jeśli dotychczasowa będzie rozdarta bądź pojawi się na niej pleśń.  Dość istotna jest również data przydatności materacy łóżkowych. Podobnie jak inne tekstylia, należy zakupić nowe, jeśli tylko obsługa zauważy ich zniszczenia, odkształcenia oraz brak możliwości doczyszczenia ich z brudu. Innym kryterium jest ich stan i zużycie. Dobrej jakości materace, przy założeniu, że personel będzie o nie dbał, tj. odkurzał po każdorazowym skorzystaniu z pokoju, regularnie prał i nie dojdzie do zniszczeń, można wymienić nawet dopiero po 6-7 latach.

Reasumując, wymiana tekstyliów hotelowych powinna mieć na uwadze przede wszystkim ich wygląd, zużycie oraz wszelkie uszkodzenia. Maksymalne terminy ważności obowiązują wyłącznie w przypadku bardzo dobrej jakości produktów oraz bezwzględnego przestrzegania warunków ich czyszczenia lub prania.