Jak zapełnić pokoje poza sezonem?

„Martwy sezon” który rozpoczyna się wraz z początkiem jesieni czy wiosny to trudny czas dla hotelarzy, osób prowadzących pensjonaty czy oferujących pokoje w kwaterach prywatnych. Mniejsza ilość gości przekłada się na mniejsze zyski oraz niewykorzystywanie potencjału pensjonatu czy domu. Czas poza sezonem nie musi jednak oznaczać stagnacji i braku klientów. Wbrew pozorom poza sezonem możemy również zapełnić nasze pokoje i cieszyć się sporym obłożeniem, choć w tym czasie będzie wymagało to nieco innego podejścia. Jak zatem sprowadzić klientów do naszego pensjonatu lub domu wczasowego poza sezonem? Szczegóły przedstawiamy poniżej.

 

Reklama w odpowiedniej grupie docelowej

Pierwszym elementem, jaki powinniśmy wykonać, jest reklama naszego domu lub pensjonatu. Nie chodzi jednak w niej o zwiększenie nakładów czy rozmachu działań marketingowych, ale o zmianę grupy docelowej osób, do której ja kierujemy. W okresie letnim lub zimowym, kierujemy reklamę zazwyczaj do wszystkich osób np. rodzin, młodych ludzi czy osób chcących odpocząć. Jesienią duża część z nich pracuje, uczy się lub ma inne obowiązki. Warto zatem kierować reklamę do takich osób, które będą mogły przyjechać do nas w góry czy nad morze w tym terminie np. do emerytów czy młodych mam z małymi dziećmi, które nie pracują. Korzystając z reklamy np. na Facebooku lub w Google warto określić wiek odbiorców i targetować odpowiednio reklamę. Jeśli reklamujemy się tradycyjnie, warto dodać ogłoszenie w gazetach kierowanych do takich osób czy zostawić ulotki np. w klubach seniora czy posty na forach dla mam.

Oferta tematyczna z atrakcjami

Kolejnym sposobem na zapełnienie pokoi gośćmi po sezonie jest organizowanie specjalnych ofert tematycznych czy wręcz eventów. W tym okresie mamy znacznie mniej pracy co możemy wykorzystać do tworzenia np. weekendów degustacji win czy weekendów wycieczkowych, podczas których zatrudnimy przewodnika i zoferujemy gościom lokalną przechadzkę. Zorganizowanie np. pleneru malarskiego wraz z 3-dniowym noclegiem będzie ciekawą ofertą dla wielu osób, gdy zapewnimy im odpowiednie warunki do przechowywania sprzętu czy oferujemy nocleg, wyżywienie, oraz lokalnego przewodnika. Oferty tematyczne jak np. „plener jesienny z noclegiem” jest znacznie łatwiej reklamować niż sam nocleg w październiku.

Oferta biznesowa

Jeśli chcemy przyciągnąć klientów do naszego domu lub pensjonatu, warto stworzyć ofertę biznesową. Mogą być to noclegi dla firm na preferencyjnych warunkach, spotkania biznesowe czy konferencje. Klienci biznesowi korzystają z takich usług niezależnie od pogody czy pory roku, a gdy mamy wolne pokoje, warto je wykorzystać w taki sposób. Swoją ofertę możemy przesłać do wielu lokalnych firm. Możemy również zaoferować zniżki czy promocje. Dzięki temu w okresie jesiennym lub wiosennym, kiedy obłożenie będzie małe, będziemy mogli liczyć na wizyty osób przebywających w naszym mieście biznesowo. Oferty warto również wysyłać do dalej położonych firm szkoleniowych czy eventowych. Mogą one skorzystać z naszej propozycji, gdy organizują pewne usługi dla swoich klientów z noclegiem.

Połącz siły z innymi firmami/markami

Ciekawym rozwiązaniem, które pomoże przyciągnąć nowych klientów w „martwym sezonie” jest połączenie sił z innymi firmami czy markami. Często próbujemy pozyskiwać klientów samodzielnie, co szczególnie trudne jest właśnie w okresach posezonowych. Warto zatem nawiązać współpracę z miejskimi ośrodkami sportowymi, prywatnymi biurami podróży, restauracjami czy markami publicznymi. Często zdarza się, że klienci tych miejsc potrzebować będą noclegu np. po zawodach sportowych czy różnorodnych imprezach organizowanych przez restauracje. Możemy dzielić się zyskiem z takimi firmami w zamian za to, że będą polecać nasz pensjonat czy dom wypoczynkowy. W okolicy z pewnością istnieje wiele domów weselnych itp. które mogą być naszym sojusznikiem biznesowym, w zamian za udziały w zyskach.

Strony rezerwacyjne

Jednym z najprostszych i ostatecznych sposobów na wykorzystanie pokoi, które są nieużywane po sezonie, jest zaoferowanie ich w systemie rezerwacyjnym. Na rynku działa wiele takich systemów i serwisów, w których możemy dodać swoją ofertę. Posezonowe maksymalne obniżenie ceny i reklama w ogólnopolskim serwisie rezerwacyjnym może nie jest najlepszą strategią marketingową długofalowo, ale nawet kilka rezerwacji miesięcznie więcej w”martwym sezonie” to zysk w przeciwieństwie do ich braku.