15 gru Jak zdobyć gwiazdki hotelowe?
Kategoryzacja hoteli, czyli potocznie mówiąc nadawanie gwiazdek, to procedura potwierdzająca spełnienie konkretnych wymogów dotyczących wyposażenia, obsługi, dostępnych usług czy infrastruktury. W większości krajów maksymalna liczba gwiazdek wynosi 5, choć są światowe wyjątki w tym zakresie. Dowiedz się na jakich zasadach są przyznawane popularne gwiazdki hotelowe.
Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
Gwiazdki hotelowe to potwierdzenie spełnienia przez obiekt noclegowy – hotel, motel lub pensjonat – określonych standardów. Ich liczba świadczy o udogodnieniach, których można się spodziewać po pobycie w danym miejscu. Im większą ich ilością może się pochwalić dany hotel, tym bardziej luksusowych warunków można się po nim spodziewać. Kategoryzacja obiektów noclegowych jest regulowana prawnie a wymogi co do ich posiadania ściśle określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi noclegowe.
Nie są one jednak ujednolicone na gruncie międzynarodowym, więc obiekty o takiej samej ilości gwiazdek mogą się różnić standardem w poszczególnych krajach. Może być to nierzadko powodem rozczarowania po przybyciu do obiektu hotelowego. Warto więc zawczasu, przed wyruszeniem w podróż zorientować się co do sposobów kategoryzacji w danej lokalizacji, jak również porównać opinie gości i ceny.
Kto i na jakiej podstawie kategoryzuje obiekty noclegowe?
W Polsce, jak w większości krajów, stosuje się 5-stopniową skalę wyrażoną gwiazdkami. Prowadząc obiekt hotelowy właściciel ma obowiązek zgłoszenia się do kontroli i poddaniu kategoryzacji. Procedura ta jest przeprowadzana przez Marszałka Województwa, który powołuje komisję specjalistów do spraw oceny standardów hotelu.
1 gwiazdka
Obiekty oznaczone 1 gwiazdką to hotele o podstawowym standardzie i skromnym wyposażeniu pokoi. Muszą one jednak obowiązkowo posiadać łazienkę – wspólną dla kilku pokoi lub znajdującą się w pokoju. Są przeznaczone dla niewymagających klientów również ze względu na niewielką liczbę usług wliczonych w cenę noclegu. W wyposażeniu pokoju znajduje się łóżko, szafa, szafka nocna, lustro, wieszak na odzież wierzchnią, lampka nocna i do pracy, oświetlenie sufitowe oraz minimum jedno gniazdko elektryczne. Gość nocujący w pokoju o tym standardzie może liczyć na usługę przechowania bagażu, podania śniadania, sprzątania pokoju, zmiany pościeli co 3 dzień oraz dostęp do ciepłych napojów. Pokój powinien charakteryzować się powierzchnią wynoszącą min. 8m². Są to miejsca tanie, przeznaczone dla klientów o niskich wymaganiach.
2 gwiazdki
To oznaczenie nadawane jest obiektom o średniej klasy pokojach. Obowiązkowo muszą posiadać dostęp do łazienki, telefonu, telewizor oraz śniadanie wliczone w cenę. W pokoju oprócz wyposażenia obejmującego sprzęt adekwatny dla 1 gwiazdki, wymagane jest radio oraz dostęp do siebie internet. W obiektach wyższych niż 4 piętra obligatoryjnie musi znajdować się również winda. Od pokoju 1 gwiazdkowego odróżnia go także powierzchnia pokoju, wynosząca min. 9m².
3 gwiazdki
Hotel 3 gwiazdkowy to poziom wyższy od standardu definiowanego jako 2 gwiazdki. Jest to dobry obiekt średniej klasy, oferujący zadbane pokoje o powierzchni min. 10m². Pokoje tej klasy stanowią zdecydowaną większość wśród pokoi w Polsce i Europie. Wyposażenie pokoju obejmuje to spotykane w obiektach niższej klasy, a ponadto pokoje posiadają tv i telefon w pokoju, dostęp do materiałów piśmienniczych, zestawu do czyszczenia odzieży i obuwia, wodę butelkowaną oraz ręcznik kąpielowy. Zmiana pościeli, podobnie jak w obiektach niższej klasy, odbywa się co 3 dni. Dodatkowo obiekty te oferują dostęp do siłowni, restauracji, sal konferencyjnych oraz całodobowej recepcji.
4 gwiazdki
4 gwiazdki nadawane są hotelom o wysokim komforcie i standardzie, zarówno usług jak i zakwaterowania. Cechuje je dobrze zagospodarowane centrum biznesowe, oferujące dostęp do sal konferencyjnych, restauracji, klubu nocnego, baru, często także basenu. Zlokalizowane są one najczęściej w centrach miast. Pokoje w obiektach 4 gwiazdkowych mają powierzchnię min. 12m², są wyposażone w klimatyzację oraz umożliwiają dostęp do codziennej prasy, zamówienia kwiatów czy używania suszarki do włosów. W dodatkowym wyposażeniu znajdują się także fotele lub kanapy wypoczynkowe, minibar lub lodówka oraz łazienka w pokoju. Zmiana bielizny pościelowej i ręczników odbywa się w tak sklasyfikowanych obiektach każdego dnia. Hotele te bogate są w ofertę zabiegów kosmetycznych czy SPA.
5 gwiazdek
5 gwiazdek to oznaczenie charakteryzujące luksusowe hotele o najwyższym standardzie, które odpowiadają na potrzeby najbardziej wymagających gości. Powierzchnia pokoju w tej kategorii rozpoczyna się od 14m².
Hotele typu LUX
Określenie tego typu dotyczy hoteli oferujących olbrzymie, kilkusetmetrowe i wielopoziomowe apartamenty z luksusowym, pozłacanym wyposażeniem, osobistą obsługą i ochroną. Koszty pobytu w takich apartamentach dochodzą do kilkudziesięciu tysięcy euro za osobę. W tej kategorii znajdują się obecne hotele w Dubaju, żaden obiekt w Polsce nie kwalifikuje się do niej.
Tabela przedstawia wybrane różnice pomiędzy poszczególnymi kategoriami obiektów noclegowych:
Kategoria |
1* |
2* | 3* | 4* | 5* |
Kryterium | |||||
Powierzchnia pokoju 1-osobowego |
8m² |
9m² | 10m² | 12m² |
14m² |
Powierzchnia pokoju 2-osobowego |
10m² |
12m² | 14m² | 16m² |
18m² |
Powierzchnia pokoju 3- osobowego |
14m² |
15m² | 16m² |
|
|
Powierzchnia pokoju 4-osobowego |
16m² |
18m² |
|||
Elementy dekoracyjne w pokoju |
|
+ |
+ |
+ |
+ |
Łazienka |
Wspólna lub w pokoju |
Wspólna lub w pokoju | W pokoju | W pokoju |
W pokoju |
Zmiana pościeli i ręczników |
Co 3 dni |
Co 3 dni | Co 3 dni | codziennie |
codziennie |
Dostęp do tv i fax |
+ |
+ | + | + |
+ |
Dostęp do internetu |
+ |
+ |
+ |
||
Klimatyzacja |
+ |
+ |
|||
Materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia, woda butelkowana |
+ |
+
|
|||
Restauracja |
+ |
+ |
+ |
||
Odnowa biologiczna |
+ | + |
+ |